De New York Times-
The New York Times

Van Wikipedia, de gratis encyclopedie

Al het nieuws dat geschikt is om af te drukken
NewYorkTimes.svg
grens
Voorpagina voor 26 maart 2018
Type Dagelijkse krant
Formaat Vlugschrift
Eigenaren) The New York Times Company
Oprichter(s)
Uitgeverij AG Sulzberger
Hoofdredacteur Dean Baquet
Hoofdredacteur Joseph Kahn
Opinie redacteur Kathleen Kingsbury (waarnemend)
Sportredacteur Randal C. Archibold
Stafschrijvers 2.000 nieuwsmedewerkers (2022)
Gesticht
Hoofdkwartier The New York Times Building , 620  Eighth Avenue
New York City, VS
Land Verenigde Staten
oplage
  • 5.496.000 nieuwsabonnees
    • 4.665.000 alleen digitaal
    • 831.000 afdrukken
  • 1.398.000 games, koken en audio-abonnees
(vanaf november 2020)
ISSN 0362-4331  (druk)
1553-8095  (web)
OCLC- nummer 1645522
Website

The New York Times is een Amerikaans dagblad gevestigd in New York City met een wereldwijd lezerspubliek. Het werd in 1851 opgericht door Henry Jarvis Raymond en George Jones , en werd aanvankelijk gepubliceerd door Raymond, Jones & Company. The Times heeft sindsdien 132 Pulitzer-prijzen gewonnen , de meeste van alle kranten, en wordt binnen de sector lange tijd beschouwd als een nationale " krant met een record ". Het is gerangschikt 18e in de wereld door oplage en 3e in de VS

Het papier is eigendom van The New York Times Company , dat beursgenoteerd is . Het wordt sinds 1896 bestuurd door de familie Sulzberger, via een aandelenstructuur met twee klassen nadat de aandelen openbaar werden verhandeld. AG Sulzberger en zijn vader, Arthur Ochs Sulzberger Jr. - respectievelijk de uitgever van de krant en de voorzitter van het bedrijf - zijn de vijfde en vierde generatie van de familie die de krant leiden.

Sinds het midden van de jaren zeventig heeft The New York Times zijn lay -out en organisatie uitgebreid met speciale wekelijkse secties over verschillende onderwerpen als aanvulling op het reguliere nieuws, hoofdartikelen, sport en nieuws. Sinds 2008 is de Times georganiseerd in de volgende secties: Nieuws , Editorials / Opinies - Columns / Op-Ed , New York (grootstedelijke), Business , Sports , Arts , Science , Styles , Home, Travel en andere kenmerken. Op zondag wordt de Times aangevuld met de Sunday Review (voorheen de Week in Review ), The New York Times Book Review , The New York Times Magazine en T: The New York Times Style Magazine .

Geschiedenis

Oorsprong

Eerste gepubliceerde uitgave van New-York Daily Times , op 18 september 1851
en Edward B. Wesley. Verkocht voor een cent (gelijk aan $ 0,31 in 2020), probeerde de eerste editie verschillende speculaties aan te pakken over het doel en de posities die voorafgingen aan de release:

We zullen conservatief zijn , in alle gevallen waarin we denken dat conservatisme essentieel is voor het algemeen belang; - en we zullen radicaal zijn in alles wat ons misschien een radicale behandeling en radicale hervorming lijkt te vereisen. We geloven niet dat alles in de samenleving precies goed of fout is; - wat goed is, willen we behouden en verbeteren; - wat slecht is, uitroeien of hervormen.

In 1852 startte de krant een westerse afdeling, The Times of California , die arriveerde wanneer een postboot uit New York in Californië aanmeerde . De poging mislukte toen lokale kranten in Californië op de voorgrond kwamen.

Op 14 september 1857 verkortte de krant haar naam officieel tot The New-York Times . Het koppelteken in de plaatsnaam werd verwijderd op 1 december 1896. Op 21 april 1861 begon The New York Times met het publiceren van een zondageditie om dagelijks verslag te doen van de burgeroorlog .

te helpen .

In 1869 stierf Henry Raymond en George Jones nam de uitgeverij over.

De invloed van de krant groeide in 1870 en 1871, toen het een reeks uiteenzettingen publiceerde over William Tweed , leider van de Democratische Partij van de stad - in de volksmond bekend als " Tammany Hall " (vanaf het begin van de 19e-eeuwse vergaderingshoofdkwartier) - die leidden tot de einde van de heerschappij van de Tweed Ring in het stadhuis van New York. Tweed had The New York Times vijf miljoen dollar geboden (gelijk aan 108

 
miljoen dollar in 2020) om het verhaal niet te publiceren.

In de jaren 1880 ging The New York Times geleidelijk over van het ondersteunen van kandidaten van de Republikeinse Partij in haar hoofdartikelen naar politiek onafhankelijker en analytischer. In 1884 steunde de krant Democraat Grover Cleveland (voormalig burgemeester van Buffalo en gouverneur van New York ) in zijn eerste presidentiële campagne . Hoewel deze stap The New York Times een deel van zijn lezerspubliek onder zijn meer Republikeinse lezers kostte (de inkomsten daalden van 188.000 tot $ 56.000 van 1883 tot 1884), herwon de krant uiteindelijk het meeste van zijn verloren terrein binnen een paar jaar.

Ochs-tijdperk

Nadat George Jones in 1891 stierf, haalden Charles Ransom Miller en andere redacteuren van de New York Times $ 1 miljoen op (overeenkomend met $ 29 miljoen in 2020) om de Times te kopen , en drukten ze af onder de New York Times Publishing Company . De krant bevond zich in een financiële crisis door de Paniek van 1893 en in 1896 had de krant een oplage van minder dan 9.000 en verloor ze $ 1.000 per dag. Dat jaar kreeg Adolph Ochs , de uitgever van de Chattanooga Times , een meerderheidsbelang in het bedrijf voor $ 75.000.

gestuurd , zodat het 's avonds in handen van de congresafgevaardigden zou kunnen zijn.

Naoorlogse expansie

De redactie van de New York Times , 1942

Ochs stierf in 1935 en werd als uitgever opgevolgd door zijn schoonzoon, Arthur Hays Sulzberger . Onder zijn leiding, en die van zijn schoonzoon (en opvolger), Orvil Dryfoos , breidde de krant zijn reikwijdte en bereik uit, te beginnen in de jaren veertig. Het kruiswoordraadsel verscheen regelmatig in 1942 en de modesectie verscheen voor het eerst in 1946. The New York Times begon met een internationale editie in 1946. (De internationale editie stopte met publiceren in 1967, toen The New York Times zich aansloot bij de eigenaren van de New York Herald Tribune en The Washington Post om de International Herald Tribune in Parijs te publiceren.)

Na slechts twee jaar als uitgever, stierf Dryfoos in 1963 en werd opgevolgd door zijn zwager, Arthur Ochs "Punch" Sulzberger , die de Times leidde tot 1992 en de uitbreiding van de krant voortzette.

New York Times v. Sullivan (1964)

op de eiser en de moeilijkheid om kwade bedoelingen te bewijzen, slagen dergelijke zaken door publieke figuren zelden.

De Pentagon-papieren (1971)

om de aanhoudende oorlog te bestrijden.

Toen The New York Times zijn serie begon te publiceren, werd president Richard Nixon woedend. Zijn woorden aan nationaal veiligheidsadviseur Henry Kissinger waren onder meer: ​​"Mensen moeten voor dit soort dingen in de brand worden gestoken" en "Laten we die klootzak in de gevangenis krijgen." Nadat de New York Times er niet in slaagde om te stoppen met publiceren, kregen procureur-generaal John Mitchell en president Nixon een federaal gerechtelijk bevel dat The New York Times de publicatie van uittreksels stopzette. De krant ging in beroep en de zaak begon te werken via het rechtssysteem.

Op 18 juni 1971 begon The Washington Post met het publiceren van zijn eigen serie. Ben Bagdikian , een redacteur van Post , had delen van de kranten van Ellsberg verkregen. Die dag ontving de Post een telefoontje van William Rehnquist , een assistent-procureur-generaal van de VS voor het Office of Legal Counsel , met het verzoek te stoppen met publiceren. Toen de Post weigerde, verzocht het Amerikaanse ministerie van Justitie om een ​​ander bevel. De rechter van de Amerikaanse districtsrechtbank weigerde en de regering ging in beroep.

Op 26 juni 1971 stemde het Amerikaanse Hooggerechtshof ermee in beide zaken in behandeling te nemen en ze samen te voegen in New York Times Co. v. Verenigde Staten . Op 30 juni 1971 oordeelde het Hooggerechtshof in een 6-3-beslissing dat de bevelen ongrondwettelijke voorafgaande beperkingen waren en dat de regering niet aan de vereiste bewijslast had voldaan. De rechters schreven negen afzonderlijke adviezen, die het oneens waren over belangrijke inhoudelijke kwesties. Hoewel het over het algemeen werd gezien als een overwinning voor degenen die beweren dat het Eerste Amendement een absoluut recht op vrije meningsuiting verankert , vonden velen het een lauwe overwinning, die toekomstige uitgevers weinig bescherming bood wanneer aanspraken op nationale veiligheid op het spel stonden.

Eind jaren '70 - jaren '90

In de jaren zeventig introduceerde de krant een aantal nieuwe lifestyle-rubrieken, waaronder Weekend en Home, met als doel meer adverteerders en lezers aan te trekken. Velen bekritiseerden de stap voor het verraden van de missie van de krant. Op 7 september 1976 schakelde de krant over van een formaat met acht kolommen naar een formaat met zes kolommen. De totale paginabreedte bleef hetzelfde, waarbij elke kolom breder werd. Op 14 september 1987 drukte de

In 1992 stopte "Punch" Sulzberger als uitgever; zijn zoon, Arthur Ochs Sulzberger Jr. , volgde hem op, eerst als uitgever en vervolgens als voorzitter van de raad van bestuur in 1997. The Times was een van de laatste kranten die kleurenfotografie toepast , met de eerste kleurenfoto op de voorpagina die in oktober verscheen 16, 1997.

digitaal tijdperk

Vroege digitale inhoud

Een toespraak op de redactie na de bekendmaking van de winnaars van de Pulitzerprijs , 2009

De New York Times schakelde ergens vóór 1980 over op een digitaal productieproces, maar begon pas dat jaar met het bewaren van de resulterende digitale tekst. In 1983 verkocht de Times de elektronische rechten op zijn artikelen aan LexisNexis . Toen de online verspreiding van nieuws in de jaren negentig toenam, besloot de Times de deal niet te verlengen en in 1994 kreeg de krant de elektronische rechten op zijn artikelen terug. Op 22 januari 1996 begon NYTimes.com met publiceren.

jaren 2000

In augustus 2007 verkleinde het papier de fysieke grootte van de gedrukte editie, waarbij de paginabreedte werd teruggebracht van 13,5 inch (34 cm) tot 12 inch (30 cm). Dit volgde op soortgelijke bewegingen van een reeks andere kranten in de afgelopen tien jaar, waaronder USA Today , The Wall Street Journal en The Washington Post . De verhuizing resulteerde in een vermindering van 5% van de nieuwsruimte, maar (in een tijdperk van afnemende oplage en aanzienlijke verliezen aan advertentie-inkomsten) bespaarde ook ongeveer $ 12 miljoen per jaar.

verklaarde dat het aantal nieuwspagina's en personeelsfuncties ongewijzigd zou blijven, waarbij de krant kostenbesparingen realiseerde door te besparen op de kosten van overuren.

Vanwege de dalende omzet die grotendeels werd toegeschreven aan de opkomst van online nieuwsbronnen, waar vooral jongere lezers de voorkeur aan gaven, en de daling van de advertentie-inkomsten, had de krant al enkele jaren een inkrimping doorgemaakt, waarbij werknemers buy-outs werden aangeboden en de kosten werden verlaagd, in het algemeen met een algemene trend onder de gedrukte nieuwsmedia. In navolging van de trends in de sector was de oplage op weekdagen in 2009 gedaald tot minder dan een miljoen.

In 2009 begon de krant met de productie van lokale bijlagen in regio's buiten de regio van New York. Vanaf 16 oktober 2009 werd op vrijdag en zondag een "Bay Area"-bijvoegsel van twee pagina's toegevoegd aan de exemplaren van de editie in Noord-Californië . De krant begon met de productie van een soortgelijke vrijdag- en zondagbijlage als de Chicago-editie op 20 november 2009. De bijsluiters bestaan ​​uit lokaal nieuws, beleids-, sport- en cultuurstukken, meestal ondersteund door lokale advertenties.

jaren 2010

In december 2012 publiceerde de Times " Snow Fall ", een zesdelige artikel over de 2012 Tunnel Creek lawine die video's, foto's en interactieve graphics integreerde en werd geprezen als een keerpunt voor online journalistiek.

In 2016 waren journalisten voor de krant naar verluidt het doelwit van cybersecurity - inbreuken. De Federal Bureau of Investigation zou de aanslagen onderzoeken. De cybersecurity-inbreuken zijn mogelijk gerelateerd aan cyberaanvallen die gericht waren op andere instellingen, zoals het Democratic National Committee .

(en dat is exclusief de drie extra artikelen op 18 oktober en 6 en 7 november, of de twee artikelen over de e-mails van John Podesta)."

.

In mei 2019 kondigde The New York Times aan dat het een televisienieuwsprogramma zou presenteren op basis van nieuws van zijn individuele verslaggevers over de hele wereld en dat het in première zou gaan op FX en Hulu .

jaren 2020

zou worden beheerd .

hoofdkantoor

Het eerste gebouw van de krant bevond zich op 113 Nassau Street in New York City. In 1854 verhuisde het naar Nassau Street 138 en in 1858 naar Park Row 41 , waarmee het de eerste krant in New York City was die in een gebouw was gehuisvest dat speciaal voor het gebruik ervan was gebouwd.

De krant verplaatste het hoofdkantoor naar de Times Tower, gelegen op 1475 Broadway in 1904, in een gebied dat toen Longacre Square heette, dat later werd omgedoopt tot Times Square ter ere van de krant. De top van het gebouw - nu bekend als One Times Square  - is de plaats van de oudejaarstraditie van het neerlaten van een verlichte bal , waarmee de krant was begonnen. Het gebouw staat ook bekend om zijn elektronische nieuwsticker  - in de volksmond bekend als "The Zipper" - waar krantenkoppen rond de buitenkant van het gebouw kruipen. Het is nog steeds in gebruik, maar wordt sinds 1995 beheerd door Dow Jones & Company . Na negen jaar in de Times Square-toren te hebben gestaan, liet de krant een bijgebouw bouwen op 229 West 43rd Street . Na verschillende uitbreidingen werd het 43rd Street-gebouw in 1960 het hoofdkwartier van de krant en het jaar daarop werd de Times Tower op Broadway verkocht. Het diende als de belangrijkste drukkerij van de krant tot 1997, toen de krant een ultramoderne drukkerij opende in het College Point - gedeelte van de wijk Queens .

Een decennium later verhuisde The New York Times de redactiekamer en het hoofdkantoor van West 43rd Street naar een nieuwe toren op 620 Eighth Avenue tussen West 40th en 41st Streets, in Manhattan  - recht tegenover Eighth Avenue van de Port Authority Bus Terminal . Het nieuwe hoofdkantoor voor de krant, officieel bekend als The New York Times Building maar onofficieel door veel New Yorkers de nieuwe "Times Tower" genoemd, is een wolkenkrabber ontworpen door Renzo Piano .

Genderdiscriminatie op het werk

Discriminerende praktijken die door de krant werden gebruikt, beperkten vrouwen lange tijd bij benoemingen op redactionele posities. De eerste algemene vrouwelijke verslaggever van de krant was Jane Grant , die haar ervaring daarna beschreef: "In het begin moest ik niet onthullen dat er een vrouw was aangenomen". Andere verslaggevers gaven haar de bijnaam Fluff en ze werd onderworpen aan aanzienlijke ontgroeningen . Vanwege haar geslacht was er volgens de toenmalig hoofdredacteur geen sprake van promotie. Ze bleef vijftien jaar in dienst, onderbroken door de Eerste Wereldoorlog.

In 1935 schreef Anne McCormick aan Arthur Hays Sulzberger : "Ik hoop dat je niet van me verwacht dat ik terugga naar het 'vrouwenstandpunt'-gedoe." Later interviewde ze grote politieke leiders en lijkt ze gemakkelijker toegang te hebben gehad dan haar collega's. Zelfs getuigen van haar acties konden niet uitleggen hoe ze de interviews die ze deed kreeg. Clifton Daniel zei: "[Na de Tweede Wereldoorlog] Ik weet zeker dat Adenauer haar heeft gebeld en haar heeft uitgenodigd voor de lunch. Ze hoefde nooit te kruipen voor een afspraak."

Het behandelen van toespraken van wereldleiders na de Tweede Wereldoorlog in de National Press Club was door een clubregel beperkt tot mannen. Toen vrouwen de toespraken uiteindelijk rechtstreeks mochten horen, mochten ze nog steeds geen vragen stellen aan de sprekers. Mannen mochten en vroegen erom, ook al hadden sommige vrouwen Pulitzerprijzen gewonnen voor eerder werk. Times -verslaggever Maggie Hunter weigerde terug te keren naar de club nadat ze een toespraak had gehouden tijdens een opdracht. Nan Robertsons artikel over de Union Stock Yards , Chicago , werd anoniem voorgelezen door een professor, die toen zei: "Het zal je misschien verbazen dat de verslaggever een meisje is

"
, begon hij. .. [G]asps; verbazing in de gelederen. "Ze had al haar zintuigen gebruikt, niet alleen haar ogen, om de geur en het gevoel van de veestapel over te brengen. Ze koos een moeilijk onderwerp, een aanstootgevend onderwerp. Haar beeldspraak was sterk genoeg om je in opstand te brengen.'" The New York Times nam Kathleen McLaughlin in dienst na tien jaar bij de Chicago Tribune , waar "hij een serie maakte over dienstmeisjes en zelf erop uitging om te solliciteren voor huishoudelijke taken."

Slogan

was . Binnen 10 dagen antwoordde de FTC dat dit niet het geval was.

Ook in 1996 werd er een wedstrijd gehouden om een ​​nieuwe slogan te vinden, dit keer voor NYTimes.com. Er werden meer dan 8.000 inzendingen ingediend, waarvan "Al het nieuws dat geschikt is om af te drukken" het beste werd bevonden.

Organisatie

Meredith Kopit Levien is sinds september 2020 president en chief executive officer.

Nieuws personeel

Naast het hoofdkantoor in New York City heeft de krant redacties in Londen en Hong Kong . De Parijse redactiekamer, die het hoofdkwartier was van de internationale editie van de krant , werd in 2016 gesloten, hoewel de stad nog steeds de thuisbasis is van een nieuwsbureau en een reclamebureau. De krant heeft ook een redactie- en teleservicecentrum in Gainesville , Florida .

Vanaf 2013 had de krant zes nieuwsbureaus in de regio New York, 14 elders in de Verenigde Staten en 24 in andere landen.

In 2009 verklaarde Russ Stanton, redacteur van de Los Angeles Times , een concurrent, dat de redactiekamer van The New York Times twee keer zo groot was als de Los Angeles Times , die destijds een redactiekamer had van 600.

Om hun rapportage te vergemakkelijken en om een ​​anders langdurig proces van het beoordelen van veel documenten tijdens de voorbereiding voor publicatie te bespoedigen, heeft hun interactieve nieuwsteam optische tekenherkenningstechnologie aangepast in een eigen tool die bekend staat als Document Helper . Het stelt het team in staat om de verwerking van documenten die moeten worden beoordeeld, te versnellen. In maart 2019 hebben ze gedocumenteerd dat ze met deze tool 900 documenten in minder dan tien minuten konden verwerken ter voorbereiding voor verslaggevers om de inhoud te beoordelen.

.

Familie Ochs-Sulzberger

In 1896 kocht Adolph Ochs The New York Times , een verliesgevende krant, en richtte de New York Times Company op. De familie Ochs-Sulzberger, een van de krantendynastieën in de Verenigde Staten, is sindsdien eigenaar van The New York Times . De uitgever ging op 14 januari 1969 naar de beurs en handelde voor $ 42 per aandeel op de American Stock Exchange . Hierna bleef de familie controle uitoefenen via haar eigendom van de overgrote meerderheid van de aandelen met stemrecht van klasse B. Aandeelhouders van klasse A hebben restrictieve stemrechten, terwijl aandeelhouders van klasse B open stemrechten hebben.

De Ochs-Sulzberger familietrust beheert ongeveer 88 procent van de klasse B-aandelen van het bedrijf. Elke wijziging aan de dual-class structuur moet worden bekrachtigd door zes van de acht bestuurders die in het bestuur van de Ochs-Sulzberger family trust zitten. De leden van de trustraad zijn Daniel H. Cohen, James M. Cohen, Lynn G. Dolnick, Susan W. Dryfoos, Michael Golden, Eric MA Lax, Arthur O. Sulzberger Jr. en Cathy J. Sulzberger.

Turner Catledge , de topredacteur bij The New York Times van 1952 tot 1968, wilde de eigendomsinvloed verbergen. Arthur Sulzberger schreef regelmatig memo's aan zijn redacteur, die elk suggesties, instructies, klachten en bevelen bevatten. Wanneer Catledge deze memo's zou ontvangen, wist hij de identiteit van de uitgever voordat hij ze aan zijn ondergeschikten doorgaf. Catledge dacht dat als hij de naam van de uitgever uit de memo's zou verwijderen, het journalisten zou beschermen tegen het gevoel onder druk gezet te worden door de eigenaar.

Publieke redactie

De functie van openbare redacteur werd in 2003 ingesteld om "zaken van journalistieke integriteit te onderzoeken"; elke openbare redacteur was om een ​​termijn van twee jaar te dienen. De post "is opgericht om klachten van lezers te ontvangen en Times -journalisten te vragen hoe zij beslissingen nemen." De aanleiding voor de creatie van de functie van openbare redacteur was de Jayson Blair- affaire. Openbare redacteuren waren: Daniel Okrent (2003-2005), Byron Calame (2005-2007), Clark Hoyt (2007-2010) (een extra jaar geserveerd), Arthur S. Brisbane (2010-2012), Margaret Sullivan (2012-2016 ) (diende een termijn van vier jaar), en Elizabeth Spayd (2016-2017). In 2017 elimineerde de

Inhoud

Redactioneel standpunt

De redactionele pagina's van The New York Times zijn typisch liberaal in hun standpunt. Medio 2004 schreef de toenmalige openbare redacteur ( ombudsman ), Daniel Okrent , dat "de redacteuren van de Op-Ed-pagina een onpartijdig werk doen door een reeks standpunten te vertegenwoordigen in de essays van buitenstaanders die ze publiceren - maar je hebt een ontzettend zware tegenwicht om een ​​pagina in evenwicht te brengen die ook het werk van zeven eigenzinnige columnisten draagt, van wie er slechts twee als conservatief kunnen worden geclassificeerd (en zelfs dan van de conservatieve ondersoort die de legalisering van homoverenigingen ondersteunt en, in het geval van William Safire , zich verzet tegen enkele centrale bepalingen van de Patriot Act )."

, goed voor herverkiezing in 2002.

Stijl

In tegenstelling tot de meeste Amerikaanse dagbladen, vertrouwt de Times op zijn eigen interne stijlboek in plaats van op The Associated Press Stylebook . Bij het verwijzen naar mensen gebruikt The New York Times over het algemeen eervolle vermeldingen in plaats van onopgesmukte achternamen (behalve in de sportpagina's, berichtgeving over popcultuur, boekrecensie en tijdschrift).

De New York Times drukte op 6 januari 2009 een display-advertentie op de eerste pagina, waarmee de traditie bij de krant werd verbroken. De advertentie, voor CBS , was in kleur en liep over de hele breedte van de pagina. De krant beloofde dat het alleen op de onderste helft van de pagina advertenties op de eerste pagina zou plaatsen.

In augustus 2014 besloot de Times het woord ' marteling ' te gebruiken om incidenten te beschrijven waarbij ondervragers 'een gevangene pijn deden in een poging informatie te krijgen'. Dit was een verschuiving van de eerdere praktijk van de krant om dergelijke praktijken te beschrijven als "harde" of "wrede" ondervragingen.

politiek redacteur Carolyn Ryan zei: "Het komt zelden voor dat we deze taal in onze verhalen gebruiken, zelfs in aanhalingstekens, en we hebben er uitgebreid over gesproken." Ryan zei dat de krant uiteindelijk besloot om het te publiceren vanwege de nieuwswaarde en omdat "het weglaten of gewoon beschrijven, het ons onhandig en minder dan openhartig leek, vooral gezien het feit dat we een video zouden draaien die onze lezers liet zien precies wat er werd gezegd."

Producten

Als er geen grote kop is, verschijnt het belangrijkste verhaal van de dag meestal in de rechterbovenhoek van de hoofdpagina. De lettertypen die voor de koppen worden gebruikt, zijn aangepaste varianten van Cheltenham . De lopende tekst is ingesteld op 8,7 punts Imperial .

De krant is onderverdeeld in drie secties, waaronder het tijdschrift:

  1. Nieuws: inclusief internationaal, nationaal, Washington , zaken, technologie, wetenschap, gezondheid, sport, de metrosectie , onderwijs, weer en overlijdensberichten.
  2. Advies: inclusief hoofdartikelen , opiniestukken en brieven aan de redacteur .

Sommige secties, zoals Metro, zijn alleen te vinden in de edities van het papier dat wordt verspreid in het gebied van de drie staten New York-New Jersey-Connecticut en niet in de nationale of Washington, DC-edities. Afgezien van een wekelijkse verzameling herdrukken van redactionele cartoons van andere kranten, heeft The New York Times geen eigen striptekenaar voor het personeel , en evenmin een strippagina of zondagse stripsectie .

Van 1851 tot 2017 publiceerde The New York Times ongeveer 60.000 gedrukte nummers met ongeveer 3,5

 
miljoen pagina's en 15
 
miljoen artikelen.

Oplage van maandag tot en met vrijdag

Net als de meeste andere Amerikaanse kranten heeft The New York Times te maken gehad met een teruglopende oplage . De gedrukte oplage op weekdagen daalde van 2005 tot 2017 met 50 procent tot 540.000 exemplaren.

Internationale editie

,nam in 2002 de volledige eigendom van de krant over en heeft het geleidelijk meer geïntegreerd in haar binnenlandse activiteiten.

Website

De New York Times begon op 22 januari 1996 dagelijks op het World Wide Web te publiceren , "waardoor lezers over de hele wereld onmiddellijk toegang kregen tot de meeste inhoud van de dagelijkse krant." De website had in maart 2005 555 miljoen pageviews en 15 miljoen unieke bezoekers. In maart 2020 was dit opgelopen tot 2,5 miljard pageviews en 240 miljoen unieke bezoekers.

In mei 2009 produceerde nytimes.com 22 van de 50 populairste krantenblogs.

In augustus 2020 had het bedrijf 6,5 miljoen betalende abonnees, van wie 5,7 miljoen waren geabonneerd op zijn digitale inhoud. In de periode april-juni 2020 kwamen er 669.000 nieuwe digitale abonnees bij.

Eten sectie

De foodsectie wordt op het web aangevuld met woningen voor thuiskoks en voor out-of-home dining. The New York Times Cooking (cooking.nytimes.com; ook beschikbaar via iOS-app) biedt toegang tot meer dan 17.000 recepten die sinds november 2016 in ons bestand zijn, en de mogelijkheid om recepten van andere sites op internet op te slaan. De restaurantzoekfunctie van de krant (nytimes.com/reviews/dining) stelt online lezers in staat om restaurants in de omgeving van NYC te zoeken op keuken, buurt, prijs en beoordeling door recensenten. The New York Times heeft ook verschillende kookboeken gepubliceerd, waaronder The Essential New York Times Cookbook: Classic Recipes for a New Century , dat eind 2010 werd gepubliceerd.

TijdenSelecteren

In september 2005 besloot de krant om op abonnementen gebaseerde service te beginnen voor dagelijkse kolommen in een programma dat bekend staat als TimesSelect , dat veel voorheen gratis kolommen omvatte. Totdat het twee jaar later werd stopgezet, kostte TimesSelect $ 7,95 per maand of $ 49,95 per jaar, hoewel het gratis was voor abonnees op gedrukte exemplaren en universiteitsstudenten en docenten. Om deze kosten te vermijden, hebben bloggers TimesSelect-materiaal vaak opnieuw gepost en op zijn minst één site heeft ooit links van herdrukt materiaal gecompileerd.

Op 17 september 2007 kondigde The New York Times aan dat het zou stoppen met het in rekening brengen van kosten voor toegang tot delen van zijn website, met ingang van de volgende dag om middernacht, wat een weerspiegeling is van een groeiend inzicht in de branche dat abonnementskosten niet opwegen tegen de potentiële advertentie-inkomsten van toegenomen verkeer op een gratis site.

Times - columnisten, waaronder Nicholas Kristof en Thomas Friedman , hadden TimesSelect bekritiseerd , waarbij Friedman zelfs zei: "Ik haat het. Het doet me enorm pijn omdat het me van veel, veel mensen afsnijdt, vooral omdat ik veel mensen die me in het buitenland lezen, zoals in India ... ik voel me volledig afgesloten van mijn publiek."

Paywall en digitale abonnementen

Naast het feit dat in 2007 bijna de hele site voor alle lezers werd opengesteld, werden de nieuwsarchieven van The New York Times van 1987 tot heden gratis ter beschikking gesteld aan niet-abonnees, evenals die van 1851 tot 1922, die in de publiek domein.

Dalende inkomsten uit gedrukte advertenties en prognoses van een aanhoudende daling resulteerden in de invoering van een "bemeten betaalmuur " in maart 2011, die niet-abonnees beperkte tot een maandelijkse toewijzing van 20 gratis online artikelen per maand. Deze maatregel werd als bescheiden succesvol beschouwd na het verzamelen van enkele honderdduizenden abonnementen en ongeveer $ 100 miljoen aan inkomsten vanaf maart 2012.

aan dat de krant voor het eerst in vele decennia meer inkomsten genereerde via abonnementen dan via advertenties.

In december 2017 werd het aantal gratis artikelen per maand teruggebracht van 10 naar 5, de eerste wijziging in de betaalde betaalmuur sinds april 2012. Een directeur van The New York Times Company verklaarde dat de beslissing was ingegeven door "een recordhoogte ooit". " in de vraag naar journalistiek. Een digitaal abonnement op The New York Times kostte in 2017 $ 16 per maand. In december 2017 had The New York Times in totaal 3,5 miljoen betaalde abonnementen in zowel gedrukte als digitale versies, en ongeveer 130 miljoen maandelijkse lezers, meer dan het dubbele van zijn publiek twee jaar eerder. In februari 2018 meldde The New York Times Company hogere inkomsten uit de alleen-digitale abonnementen, waardoor er 157.000 nieuwe abonnees bijkwamen op een totaal van 2,6 miljoen alleen-digitale abonnees. Ook de digitale reclame groeide in deze periode. Tegelijkertijd viel de reclame voor de gedrukte versie van het tijdschrift weg.

Mobiele aanwezigheid

Apps

.

.

In 2010 lanceerde de krant ook een app voor Android -smartphones, later gevolgd door een app voor Windows Phones .

Bovendien was de Times de eerste krant die een videogame aanbood als onderdeel van de redactionele inhoud, Food Import Folly van Persuasive Games .

The Times-lezer

.

In 2009 werd de Times Reader 2.0 herschreven in Adobe AIR . In december 2013 kondigde de krant aan dat de Times Reader -app met ingang van 6 januari 2014 zou worden stopgezet, en spoorde de lezers van de app aan om in plaats daarvan de Today's Paper - app voor abonnementen te gaan gebruiken.

Podcasts

The New York Times begon in 2006 met het produceren van podcasts . Onder de vroege podcasts waren Inside The Times en Inside The New York Times Book Review . Verschillende podcasts van de Times werden in 2012 geannuleerd.

The Times keerde in 2016 terug naar de lancering van nieuwe podcasts, waaronder Modern Love met WBUR . Op 30 januari 2017 lanceerde The New York Times een nieuwspodcast, The Daily . In oktober 2018 debuteerde NYT The Argument met opiniecolumnisten Ross Douthat , Michelle Goldberg en David Leonhardt . Het is een wekelijkse discussie over een enkele kwestie die wordt uitgelegd vanuit de linker-, midden- en rechterzijde van het politieke spectrum .

Niet-Engelse versies

The New York Times en Español (Spaanstalig)

. Het werd stopgezet in september 2019, met als reden een gebrek aan financieel succes.

Chinese taal

In juni 2012 introduceerde The New York Times zijn eerste officiële variant in een vreemde taal, cn.nytimes.com , een Chineestalige nieuwssite die zowel in traditionele als vereenvoudigde Chinese karakters kan worden bekeken . Het project werd geleid door Craig S. Smith aan de zakelijke kant en Philip P. Pan aan de redactionele kant, met inhoud gemaakt door medewerkers in Shanghai , Peking en Hong Kong , hoewel de server buiten China was geplaatst om censuurproblemen te voorkomen .

Het aanvankelijke succes van de site werd in oktober van dat jaar onderbroken na de publicatie van een onderzoeksartikel van David Barboza over de financiën van de familie van de Chinese premier Wen Jiabao . Als vergelding voor het artikel blokkeerde de Chinese regering de toegang tot zowel nytimes.com als cn.nytimes.com in de Volksrepubliek China (PRC).

De hoofdredacteur van de Chinese platforms is Ching-Ching Ni.

In maart 2013 kondigden The New York Times en National Film Board of Canada een samenwerking aan met de titel A Short History of the Highrise , die vier korte documentaires voor internet zal maken over het leven in hoogbouw als onderdeel van het NFB Highrise - project, waarbij gebruik wordt gemaakt van afbeeldingen uit het fotoarchief van de krant voor de eerste drie films, en door gebruikers ingediende afbeeldingen voor de uiteindelijke film. Het derde project in de serie Short History of the Highrise won in 2013 een

TijdenMachine

The TimesMachine is een webgebaseerd archief van gescande nummers van The New York Times van 1851 tot 2002.

In tegenstelling tot het online archief van The New York Times presenteert de TimesMachine gescande afbeeldingen van de eigenlijke krant. Alle niet-advertentie-inhoud kan per verhaal worden weergegeven op een aparte PDF -weergavepagina en worden opgeslagen voor toekomstig gebruik. Het archief is beschikbaar voor abonnees van The New York Times , zowel via thuisbezorging als digitale toegang.

––––––––––––––––––––

onderbrekingen

Vanwege vakanties werden er op 23 november 1851 geen edities gedrukt; 2 januari 1852; 4 juli 1852; 2 januari 1853; en 1 januari 1854.

Wegens stakingen werd de reguliere editie van The New York Times in de volgende periodes niet gedrukt:

  • 19 september 1923 tot 26 september 1923. Een ongeautoriseerde plaatselijke vakbondsstaking verhinderde de publicatie van verschillende New Yorkse kranten, waaronder The New York Times . Tijdens deze periode werden "The Combined New York Morning Newspapers" gepubliceerd met samenvattingen van het nieuws.
  • 12 december 1962 tot 31 maart 1963. Vanwege de krantenstaking van 1962-63 in New York City werd alleen een westerse editie gedrukt .
  • 17 september 1965 tot 10 oktober 1965. Er werd een internationale editie gedrukt en een weekendeditie verving de zaterdag- en zondagkranten.
  • 10 augustus 1978 tot 5 november 1978. De krantenstaking van meerdere vakbonden in 1978 in New York City sloot de drie grote kranten in New York City. Er werden geen edities van The New York Times gedrukt. Twee maanden na de staking werd een parodie op The New York Times genaamd Not The New York Times verspreid in de stad, met bijdragen als Carl Bernstein , Christopher Cerf , Tony Hendra en George Plimpton .

De website van de krant werd op 29 augustus 2013 gehackt door het Syrian Electronic Army , een hackgroep die de regering van de Syrische president Bashar al-Assad ondersteunt . De SEA slaagde erin de domeinnaamregistrar van de krant , Melbourne IT , binnen te dringen en DNS - records te wijzigen voor The New York Times , waardoor sommige van zijn websites urenlang buiten dienst waren.

controverses

Walter Duranty's Holodomor-verslaggeving en Pulitzer

Walter Duranty , die van 1922 tot 1936 het hoofd van het bureau in Moskou was, is bekritiseerd vanwege een reeks verhalen in 1931 over de Sovjet-Unie en won destijds een Pulitzerprijs voor zijn werk. Er ontstond kritiek vanwege zijn ontkenning van wijdverbreide hongersnood, met name Holodomor , een hongersnood in de Sovjet-Oekraïne in de jaren dertig, waarin hij de Russische propaganda samenvatte en de Times als feit publiceerde: "De omstandigheden zijn slecht, maar er is geen hongersnood".

zelf ...".

Tweede Wereldoorlog

Jerold Auerbach , een Guggenheim Fellow en Fulbright Lecturer , schreef in Print to Fit, The New York Times, Zionism and Israel, 1896-2016 dat het van het grootste belang was voor Adolph Ochs , de eerste Joodse eigenaar van de krant, dat ondanks de vervolging van joden in Duitsland, mag The Times door zijn berichtgeving nooit worden aangemerkt als een "joodse krant".

Na de dood van Ochs in 1935 werd zijn schoonzoon Arthur Hays Sulzberger de uitgever van The New York Times en hield hij vol dat geen enkele berichtgeving zou moeten reflecteren op The Times als een joodse krant. Sulzburger deelde Ochs' zorgen over de manier waarop Joden in de Amerikaanse samenleving werden gezien. Zijn vrees voor oordeel kwam positief tot uiting door zijn sterke trouw aan de Verenigde Staten. Tegelijkertijd weigerde Sulzburger op de pagina's van The New York Times aandacht te vragen voor joden, inclusief de weigering om joden te identificeren als grote slachtoffers van nazi-genocide. In plaats daarvan identificeerden veel rapporten van door de nazi's bevolen slachtingen Joodse slachtoffers als 'personen'. The Times verzette zich zelfs tegen de redding van Joodse vluchtelingen.

in een artikel getiteld "Turning Away From the Holocaust" :

En toen was er een mislukking: niets groter dan het onthutsende, bevlekte onvermogen van The New York Times om Hitlers methodische uitroeiing van de Joden in Europa af te schilderen als een verschrikking die alle andere verschrikkingen in de Tweede Wereldoorlog overstijgt – een nazi-oorlog in de oorlog die schreeuwt om verlichting.

Volgens Frankel hebben de strenge rechters van The New York Times "de schuld aan 'zelfhatende joden ' en ' anti-zionisten ' bij de eigenaren en het personeel van de krant gegeven." Frankel reageerde op deze kritiek door de fragiele gevoeligheden van de joodse eigenaren van The New York Times te beschrijven :

.

November 1942 was een kritieke maand voor Amerikaanse joden. Na enkele maanden vertraging had het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken de reeds gepubliceerde informatie bevestigd dat Duitsland bezig was met de systematische uitroeiing van Europese joden. Krantenberichten schatten het dodental op een miljoen en beschreven de 'meedogenloosste methoden', waaronder massale vergassingen in speciale kampen.

Maar begin november 1942 lobbyde Sulzberger bij Amerikaanse regeringsfunctionarissen tegen het stichten van een thuisland waar Joden naartoe konden vluchten. The Times zweeg over een verhoging van de immigratiequota van de VS om meer Joden toe te laten, en "ondersteunde actief de beperking van de Britse regering op legale immigratie naar Palestina, zelfs toen de vervolging van Joden toenam". Sulzberger beschreef de joden als zijnde niet meer van belang voor nazi-Duitsland dan rooms-katholieke priesters of christelijke dominees, en dat joden zeker niet werden uitgekozen voor uitroeiing.

Leffs boek Buried by the Times uit 2005 documenteert de neiging van de krant voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog om de nieuwsberichten over de voortdurende vervolging en uitroeiing van joden diep in de dagelijkse edities te plaatsen, terwijl in die verhalen de speciale impact van de nazi's wordt verdoezeld. misdaden tegen Joden in het bijzonder. Leff schrijft dit gebrek gedeeltelijk toe aan de complexe persoonlijke en politieke opvattingen van Sulzberger, met betrekking tot joodsheid , antisemitisme en zionisme .

Beschuldigingen van liberale vooringenomenheid

Medio 2004 schreef de toenmalige openbare redacteur van de krant, Daniel Okrent , een opiniestuk waarin hij zei dat The New York Times een liberale vooringenomenheid had in de berichtgeving over bepaalde sociale kwesties zoals abortus en het homohuwelijk . Hij verklaarde dat deze vooringenomenheid het kosmopolitisme van de krant weerspiegelde , dat natuurlijk voortkwam uit zijn wortels als een krant in de geboortestad van New York City, en schreef dat de berichtgeving van de Times

's
Arts & Leisure; Cultuur; en de Sunday Times Magazine -trend naar links.

Als je de berichtgeving in de krant over deze onderwerpen bekijkt vanuit een perspectief dat noch stedelijk, noch noordoostelijk, noch cultureel gezien alles is; als je een van de groepen bent die The Times behandelt als vreemde objecten die op een laboratoriumdia moeten worden onderzocht (vrome katholieken, wapenbezitters, orthodoxe joden, Texanen); als je waardesysteem niet goed zou passen bij een samengestelde journalist van de New York Times, dan kan een wandeling door deze krant je het gevoel geven dat je in een vreemde en onheilspellende wereld reist.

Times openbare redacteur Arthur Brisbane schreef in 2012:

Wanneer The Times verslag doet van een nationale presidentiële campagne, heb ik gemerkt dat de hoofdredacteuren en verslaggevers gedisciplineerd zijn in het afdwingen van eerlijkheid en evenwicht, en daar meestal in slagen. Maar in de vele afdelingen van de krant delen zovelen een soort politiek en cultureel progressivisme - bij gebrek aan een betere term - dat dit wereldbeeld vrijwel door het weefsel van The Times bloedt.

We moeten echt oppassen dat mensen het gevoel krijgen dat ze zichzelf in The New York Times kunnen zien . Ik wil dat we worden gezien als eerlijk en eerlijk tegenover de wereld, niet slechts een deel ervan. Het is een heel moeilijk doel. Trekken we het altijd uit? Nee.

Jayson Blair plagiaat (2003)

om hem te ontslaan.

Oorlog in Irak (2003-06)

The Times steunde de invasie van Irak in 2003 . Op 26 mei 2004, meer dan een jaar na het begin van de oorlog, beweerde de krant dat sommige artikelen niet zo rigoureus waren geweest als ze hadden moeten zijn, en onvoldoende gekwalificeerd, vaak te afhankelijk van informatie van Iraakse ballingen die regimewisseling wensten. .

zich later verontschuldigde.

Israëlisch-Palestijns conflict

Een studie uit 2003 in het Harvard International Journal of Press/Politics concludeerde dat de berichtgeving in The New York Times gunstiger was voor Israëli's dan voor Palestijnen. Een studie uit 2002, gepubliceerd in het tijdschrift Journalism , onderzocht de berichtgeving in het Midden-Oosten over de Tweede Intifada over een periode van een maand in de Times , Washington Post en Chicago Tribune . De auteurs van het onderzoek zeiden dat de Times "het meest scheef was in een pro-Israëlische richting" met een vooroordeel "die tot uiting kwam in het gebruik van koppen, foto's, grafische afbeeldingen, inkooppraktijken en hoofdparagrafen."

".

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu verwierp een voorstel om een ​​artikel voor de krant te schrijven wegens gebrek aan objectiviteit. Een stuk waarin Thomas Friedman opmerkte dat de lof die aan Netanyahu werd gegeven tijdens een toespraak op het Amerikaanse congres werd "betaald door de Israël-lobby" lokte een verontschuldiging en verduidelijking uit van de auteur.

Hoewel de meest luidruchtige aanhangers van Israël en de Palestijnen het er niet mee eens zijn, denk ik dat The New York Times , grotendeels uitgesloten van het slagveld en verslag uitbrengend te midden van de chaos van oorlog, zijn best heeft gedaan om eerlijk, evenwichtig en volledig werk te leveren

 
-
 
en heeft grotendeels geslaagd.

Reputatie

The Times heeft een nationale en internationale "reputatie voor degelijkheid" ontwikkeld. Onder journalisten staat de krant in hoog aanzien; een onderzoek uit 1999 onder redacteuren van kranten, uitgevoerd door de Columbia Journalism Review , wees uit dat de Times de "beste" Amerikaanse krant was, vóór The Washington Post , The Wall Street Journal en Los Angeles Times . The Times stond ook op nummer 1 in een "kwaliteits"-ranglijst van Amerikaanse kranten uit 2011 door Daniel de Vise van The Washington Post ; de objectieve rangschikking hield rekening met het aantal recent gewonnen Pulitzer-prijzen , de oplage en de waargenomen kwaliteit van de website. Een rapport uit 2012 in WNYC noemde de Times 'de meest gerespecteerde krant ter wereld'.

, zegt dat de afname van het Amerikaanse publieke vertrouwen in de massamedia kan worden verklaard (1) door de opkomst van het gepolariseerde internetgestuurde nieuws; (2) door een afname van het vertrouwen in Amerikaanse instellingen in het algemeen; en (3) door het feit dat "Amerikanen zeggen dat ze nauwkeurigheid en onpartijdigheid willen, maar de peilingen suggereren dat de meesten van ons bevestiging zoeken."

onderscheidingen

De New York Times heeft 132 Pulitzerprijzen gewonnen , meer dan welke andere krant dan ook. De prijs wordt toegekend voor uitmuntendheid in journalistiek in verschillende categorieën.

Het heeft ook, vanaf 2014, drie Peabody Awards gewonnen en ontving er samen twee. Peabody Awards worden uitgereikt voor prestaties op televisie, radio en online media.

Zie ook

Referenties

Opmerkingen:

citaten

Verder lezen

  1. Sandvik, Runa (12 februari 2022). "The New York Times is nu beschikbaar als Tor Onion Service" . Gearchiveerd van het origineel op 28 oktober 2017
    . Ontvangen
    11 maart
    2022
    .